Huuraanpassing 2019

Bij Woonservice staan we voor goed wonen, tegen een betaalbare prijs. Dit doen we voor mensen met een kleine portemonnee. Hoe wij omgaan met de huurprijzen van onze woningen, hebben we vastgelegd in ons huurprijsbeleid.

Het huurprijsbeleid van Woonservice is gebaseerd op de volgende uitgangspunten:

  • We willen dat onze woningen van goede kwaliteit zijn én betaalbaar.
  • We vinden dat er in ons werkgebied een goede spreiding moet zijn van voordelig geprijsde woningen en iets duurdere woningen.
  • We vinden dat een nieuwbouwwoning duurder mag zijn dan een woning die al ouder is.
  • We vinden het ook logisch dat dezelfde huurwoning in de ene plaats duurder is dan in de andere plaats. Dit is bij koopwoningen immers net zo.
  • We vinden dat buren hetzelfde bedrag moeten betalen voor hun woning. Behalve als er sprake is van een inkomensafhankelijke huurverhoging. Of als er extra luxe in de woning zit waarvoor meer huur betaald wordt.

In 2017 hebben we op basis van het huurprijsbeleid voor iedere woning de huurprijs opnieuw vastgesteld. Betaalde u de nieuwe huurprijs of bijna deze prijs? Dan kreeg u geen of een kleine huurverhoging. Betaalde u minder dan de nieuwe huurprijs, dan kreeg u de afgelopen twee jaar een huurverhoging.

De huurprijs van uw woning in 2019

Sinds 2017 is de vastgestelde huurprijs van uw woning niet veranderd. Maar dit kunnen we niet blijven volhouden. Hierbij kijken we ook alvast naar de grote investeringen die wij de komende jaren moeten doen om onze woningen duurzaam te maken. Dit jaar gaat de vastgestelde huurprijs van uw woning omhoog met inflatie. Dit is een prijsverhoging van 1,6%.

Heeft u een vraag over uw huuraanpassing? Neem dan contact met ons op. U kunt ons bereiken op 0593 56 46 00 en per e-mail via info@woonservice.nl.

Uw huurverhoging

Betaalt u op dit moment bijna de vastgestelde huurprijs? Dan krijgt u een huurverhoging van enkele procenten, tot aan de vastgestelde huurprijs. Ligt de prijs die u nu betaalt verder af van de door ons vastgestelde huurprijs? Dan krijgt u een hogere huurverhoging. Uw huurverhoging is maximaal 2,6%. Hiermee houden wij ons aan het sociaal huurakkoord.

Bezwaar maken

Heeft u een huurverhoging gekregen en wilt u bezwaar maken? Er zijn een aantal wettelijk geldende redenen om bezwaar te maken tegen de huurverhoging. In de volgende situaties kunt u bezwaar maken:

  • De huurverhoging bedraagt meer dan de maximale huurverhoging.
  • In het voorstel voor de huurverhoging staan fouten. Bijvoorbeeld een verkeerde ingangsdatum of huurprijs.
  • Uw verhuurder wil binnen 12 maanden de huur opnieuw verhogen.
  • U heeft het voorstel minder dan 2 maanden voor de ingangsdatum ontvangen.
  • De Huurcommissie heeft de huur tijdelijk verlaagd wegens ernstige onderhoudsgebreken en de gebreken zijn nog niet verholpen.
  • Er is sprake van all-in huur. De kale huurprijs is dan niet bekend en de verhuurder mag geen huurverhoging voorstellen.

Een bezwaar moet u schriftelijk indienen. Wij vragen u om hiervoor de modelbrief van de Huurcommissie te gebruiken. Dat is een standaard brief die u kunt invullen met uw eigen gegevens. U vindt deze brief op www.huurcommissie.nl. Let er op dat uw bezwaar voor 1 juli 2019 bij ons binnen is.